Sökresultat

Filtyp

Din sökning på "*" gav 124478 sökträffar

Fysik 1: Inledande fysik inklusive fysikdidaktik

Kursen syftar till att ge en introduktion till områden i universitetsfysiken relevanta för ämneslärare i fysik, som en grund för fortsatta studier i fysik. Speciellt lyfts grundläggande mekanik och ellära samt optik med våglära och kvantfysik som fundament för övrig fysik. Delkurserna inom fysik ges på engelska, medan delkursen i didaktik ges på svenska.

Svenska som andraspråk 4

Kursens innehåll Textanalys och respons, 7,5 hp Delkursen behandlar skolans texttyper utifrån andraspråkselevers produktion. Studenterna tränas i analys av elevtexter och formativ bedömning utifrån ett andraspråksperspektiv inom olika genrer. Språkdidaktik, 7,5 hp Delkursen fokuserar på undervisning i ungdoms- och vuxenutbildningen för elever som är nya i svenska språket. Litteraturdidaktik i s

Jiddisch: Nybörjarkurs I

Jiddisch är ett av Sveriges nationella minoritetsspråk och Lunds universitet är det enda universitet i Skandinavien som erbjuder undervisning och bedriver forskning i jiddisch. Kunskaper i jiddisch är värdefulla för dig som vill tränga in i jiddischkulturen, arbeta med språkförståelse och/eller bedriva forskning i den uppsjö av skrifter och primärmaterial som aldrig hunnit bearbetats eller översätYiddish is one of Sweden's national minority languages, ​​and Lund University is the only university in Scandinavia that offers teaching and conducts research in Yiddish. Knowledge of Yiddish is valuable for those who want to learn more about Yiddish culture, work with language understanding and/or conduct research in the plethora of writings and primary materials that remains unedited or untransl

Jiddisch: Nybörjarkurs II

I kursen fördjupas kunskaperna i jiddischspråkets formlära, syntax och ordförråd samt den studerandes förmåga att översätta mellan jiddisch och svenska/engelska. Den studerandes muntliga och skriftliga språkfärdighet utökas betydligt i förhållande till föregående kurs genom praktiska färdighetsövningar i såväl tal som skrift. Den studerande övas såväl i att tala och skriva språket i enspråkiga sitThe course allows students to deepen their knowledge of Yiddish morphology, syntax and vocabulary as well as their ability to translate between Yiddish and Swedish/English. The student's oral and written language proficiency is significantly improved in relation to the previous course through practical skills exercises in both speech and writing. The student practises speaking and writing the lang

Historia 3

Historia 3, 15 hp, avslutar andra terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet. Du är behörig att läsa Historia 3 om du har minst 15 hp från Historia 1 (ÄHID01). Du läser en kurs i historisk metod och skriver en kortare vetenskaplig uppsats.   Kursens innehåll I metodkursen lär du dig centrala metoder som används i historisk forskning. Du arbetar praktiskt med

Specialdidaktik med inriktning attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) och autismspektrumtillstånd (AST)

Kursen riktar sig till dig inom skola, vård, omsorg och rättsväsendet som har till uppgift att utbilda och undervisa barn och vuxna med autism och ADHD. Syftet med kursen är att utveckla förståelse för vad som är viktigt att beakta vid lärandesituationer kopplat till de symptom som kännetecknar lärande hos individer med autism och ADHD, samt hur man kan anpassa undervisningsinsatser

Religionskunskap 1

I kursen studeras judiska, kristna, islamiska, hinduiska och buddhistiska traditioner, med tonvikt lagd vid deras föreställningar, praktiker, texter, historiska utveckling och samtida gestaltning. Den studerande övar även förmågan att kritiskt reflektera över religion, tro och livshållning med hjälp av teoretiska perspektiv hämtade från teologi, filosofi och etik.  

Engelska IV

Kursen består av följande delkurser: Ämnesdidaktik IV: Språkinlärningens och språkundervisningens psykologi, 7,5hp Valbar kurs, 7,5hp Individuell fördjupningsuppgift med utbildningsvetenskaplig relevans för undervisning i engelska, 15hp Delkursen Ämnesdidaktik IV: Språkinlärningens och språkundervisningens psykologi bygger på de föregående delkurserna i ämnesdidaktik, samtidigt som den

Historia 2

Historia 2 utgör tillsammans med Historia 3 den andra terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet.  Du får praktiska didaktiska kunskaper samt kunskaper i akademiskt skrivande. Behörig att läsa kursen är den som har minst 15 hp från Historia 1 eller motsvarande. Kursens innehåll Historia 2 inleds med en didaktisk kurs om att un

Historia 4

Historia 4, 30 hp, är tredje terminens studier i historia på lärarutbildningen vid Lunds universitet. Du är behörig att läsa Historia 4 om du har minst 45 hp från Historia 1, Historia 2 och Historia 3. Dessutom finns kravet att uppsatskursen på Historia 3 (ÄHID03) ska vara klar för tillträde till kursen.   Kursens innehåll Historia 4 ger dig fördjupade ämneskunskaper och specialisering geno

Kinesiska 1 med ämnesdidaktik

Kursen behandlar genom textläsning och olika slags övningar huvuddragen i kinesisk syntax ur ett kontrastivt perspektiv. Den skriftliga språkfärdigheten tränas främst genom återkommande övningar där aktuell grammatik står i fokus. Den muntliga språkfärdigheten tränas dels genom samtal kring aktuella läromedelstexter och dels genom diskussioner kring vardagliga teman. Under hela kursens gång tränar

Svenska 4

Delkurs 1. Retorik för lärare, 7 hp. Delkursen ger övergripande kunskaper om hur språket används i skilda sociala och pedagogiska sammanhang samt om hur muntliga texter analyseras från ett retoriskt perspektiv. Särskild uppmärksamhet riktas mot hur retoriken kan användas i skolan. Dagens språkbruk och retorik kopplas till perspektiv på bildning och bildningshistoria. Delkurs 2. Litteraturhistoris

Tyska 3

I kursen fördjupas de studerandes kunskaper om tysk syntax samtidigt som olika grammatiska beskrivningsmodeller behandlas genom att olika grammatikor jämförs. Genom berättarteoretiska analyser av flera tyskspråkiga romaner och en introduktion i grundläggande berättarteoretiska och interpretationsteoretiska modeller fördjupas de studerandes kunskaper om den moderna tyskspråkiga litteraturen. Den sk

UVK 8: Utbildningsvetenskapliga perspektiv och forskningsansatser

Kursen behandlar vetenskapsteoretiska och metodologiska perspektiv inom ramen för utbildningsvetenskaplig forskning och är en förberedelse för det självständiga examensarbete som skrivs under ämneslärarutbildningens sista termin. Utifrån ett utbildningsvetenskapligt perspektiv behandlas vanligt förekommande kvalitativa och kvantitativa metoder för såväl insamling som analys av empiriskt material.